بلاگ, لاستیک, لاستیک سنگین

ویژگی های لاستیک سنگین

لاستیک سنگین

 لاستیک سنگین و مطالب و نکات مهمی که در رابطه با آن باید بدانید

نقش لاستیک سنگین در خودروها و ماشین آلات سنگین نیز مانند خودروهای سبک از اهمیت زیادی برخوردار است. لاستیک یا تایر عملکردی مانند پا در انسان دارد. پس  توجه و رسیدگی به لاستیک های ماشین برای جلوگیری از تصادفات و خطر های احتمالی و کارآیی بهتر، مانند توجه به پاهای انسان، بسیار مهم است.

در این مقاله سعی داریم نکات و مطالب مهمی را در رابطه با لاستیک سنگین برای شما بازگو کنیم تا با دقت و تامل بیشتری نسبت به خرید یا تعویض لاستیک کامیون، اتوبوس یا هر نوع ماشین سنگین دیگر اقدام نمایید.

آج چه اهمیتی در لاستیک سنگین دارد؟

آج  موجب ایجاد چسبندگی لاستیک و جاده می گردد به همین دلیل نقش مهمی در لاستیک ماشین های سنگین نسبت به ماشین های سواری و سبک ایفا می کند. همچنین آج لاستیک هنگام ترمز کردن در مسیرهایی خیس و بارانی، موجب توقف سریعتر ماشین خواهد شد. پس در صورت مشاهده کردن ساییدگی و خوردگی در آج لاستیک ماشین سنگین خود، نسبت به تعویض هرچه زودتر آن اقدام کنید.

برای افزایش طول عمر لاستیک سنگین چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

تریلی ها، اتوبوس ها، انواع کشنده ها و کامیونت ها از جمله خودروهایی هستند که از لاستیک سنگین استفاده می کنند. این دسته از ماشین ها درصد قابل توجهی از حمل و نقل جاده ای را به خود اختصاص داده اند پس لازم است نکاتی را در مورد تایر های این دسته  و مراقبت از آن ها رعایت کرد. قبل از هرچیز ذکر این نکته ضروری است که از فروشگاه ها و مراکز معتبر لاستیک های مورد نیاز خود را خریداری کرده. هم چنین تعویض یا جای گذاری تایر را به افراد متخصص و ماهر بسپارید.

اندازه و جنس  یکسان

هرگز سایز های مختلف لاستیک را در کنار هم به کار نبرید. سایز لاستیک هایی که همزمان با هم استفاده می شوند باید یکی باشد. هم چنین جنس کل لاستیک های به کاربرده شده از یک نوع باشد به طور مثال همگی یا سیمی (بایاس) باشند و یا نخی (رادیال).

سرعت مناسب

سعی کنید همواره با کمتر از میزان سرعت درج شده بر روی لاستیک رانندگی کنید زیرا سرعت زیاد موجب  فشار و آسیب به لاستیک و فرسودگی زود هنگام آن خواهد شد.

نحوه بار گیری

اگر ماشین های سنگین مخصوص حمل بار مانند کامیون هستید، از حمل بار سنگین تر از حد مجاز نیز خودداری نمایید زیرا همانند سرعت بالا، فشار و صدمه به لاستیک را به دنبال خواهد داشت. هم چنین بار را به طور مساوی در تمام اتاق یا قسمت بار کامیون خود تقسیم کنید تا فشار وارد شده بر همه تایر ها به یک اندازه باشد.

 ماشین های دو اکسلی

ماشین سنگین دو اکسلی ماشینی است که دو لاستیک دو قلوی آن به طور همزمان کنار یکدیگر کار می کنند. اگر ماشین شما دو اکسلی می باشد باید در یک زمان نسبت به تعویض لاستیک اقدام کنید. زیرا عمق آج های لاستیک قدیمی نسبت به لاستیک جدید کمتر بوده و همین امر باعث ایجاد آسیب، اختلاف سطح در اکسل و فشار بر لاستیک قدیمی خواهد شد.

سایش کامل لاستیک

در اولین فرصت پس از مشاهده ساییده شدن کامل آج های لاستیک سنگین ماشین خود اقدام به تعویض آن کنید تا از خطرهای احتمالی تا حد امکان کاسته شود.

تنظیم باد

مانند خودرو های سبک، باید به طور مکرر باد تمام تایرهای خود را تنظیم کنید. باد تایر ها بایستی نه کمتر از میزان استاندارد باشد و نه بیش از آن. اگر لاستیک های خود را از اماکن معتبر ریداری کرده باشید، مقدار باد مناسب بر اساس PIS/KPA به روی دیواره آن ها نوشته شده است.

اگر باد لاستیک ها بیش از مقدار تعیین شده باشد، بخش میانی آج دچار ساییدگی شدید شده که این امر موجب آسیب جدی به لاستیک و کاهش شدید طول عمر آن خواهد شد.

در مقابل نیز اگر باد لاستیک سنگین کمتر از مقدار استاندار باشد، باعث وارد آمدن گرما و فشار زیاد و هم چنین  صدمه به ساختار ظاهری و اتصالات آن خواهد شد.

تاریخ انقضا

همیشه موقع خرید لاستیک برای ماشین سنگین خود به تاریخ انقضای آن دقت کنید. درصد وقوع تصادفات بر اثر ترکیدگی لاستیک، در ماشین هایی که از تایرهای تاریخ انقضا گذشته استفاده کرده اند بیشتر است.

معرفی چند برند  داخلی و خارجی برتر تولید کننده لاستیک

بارز

به جرات می توان گفت گروه کارخانجات بارز با تولید سالانه بیش از 80000 تن  بزرگترین انواع لاستیک سنگین و سبک، صنعتی و کشاورزی، بزرگترین تولیدکننده لاستیک در ایران می باشد. و هم چنین تولید تایرهای رادیال سیمی برای اتوبوس و کامیون نیز در انحصار این شرکت داخلی قراردارد. لاستیک های تولید بارز  انتخابی ایده آل برای انواع کامیون های نسل جدید و خودروهای سبک داخلی و خارجی  خواهند بود.

دنا

یکی دیگر از برندهای برتر و با کیفیت تولیدکننده انواع تایرهای سبک و سنگین در ایران، برند دنا است که با همکاری شرکت ژاپنی بریجستون تاسیس شد. تولید سالانه بیش از40000 تن لاستیک، این شرکت را به یکی از مهم ترین تولیدکنندگان این محصول در سطح کشور تبدیل کرده است. تولیدات برند دنا بسیار مناسب کامیون های نسل قدیم می باشد.

فرانس میشلین

از جمله بهترین برند تولیدکننده انواع لاستیک ها به خصوص لاستیک سنگین برند فرانس میشلین می باشد. تولید لاستیک ماشین های سنگین بخش بزرگی از تولیدات این شرکت را در برمی گیرد. از جمله تایرهای تولیدی این برند برای کامیون ها، لاستیک زمستانی Latitude X-ICE ولاستیک تمام سطح LTX/T  می باشد.

گود یر good Year

در رده بندی بهترین لاستیک های دنیا، گود یر نیز از جایگاه بالایی برخوردار است. این برند مشهور و پروفروش آمریکایی نیز بخش بزرگی از فروش انواع لاستیک های سبک و سنگین جهان را به خود اختصاص داده است.  دوام و طول عمر بالا و اصطکاک عالی از جمله خصوصیت های لاستیک های گود یرمی باشد که  موجب محبوبیت این و فروش بالای محصولات این برند معتبر شده است. در ادامه چند نمونه از تایرهای مخصوص ماشین های سنگین  تولید شده از این برند را نام می بریم. 1. لاستیک مدل Sure Grip Lug I-3  مخصوص ماشین آلات سنگین ساختمانی 2. مدل Power Torque مخصوص ماشین هآلات کشاورزی 3. مدل Marathon  مخصوص تریلر

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *