بلاگ

نکاتی برای خرید لوازم یدکی

برخی لوازم یدکی  مهم  خودرو و نکاتی که هنگام خرید آن ها باید بدانید

اگر لوازم یا قطعات اصلی خودرو دچار صدمه و از کار افتادگی شوند، از لوازم یدکی استفاده می شود،صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم در دنیا می باشد که روزبه روز براهمیت و رونق آن افزوده می شود. اما همان طور که هر وسیله ای ممکن است آسیب دیده و قطعات آن نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد، خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و لوازم و قطعات آن دچار آسیب و خرابی شده و نیاز به استفاده از لوازم یدکی دارد.

****در این مقاله قصد داریم مطالبی در مورد تشخیص لوازم یدکی اصل از لوازم تقلبی و چند نمونه از قطعات یدکی مهم  همراه با خلاصه ای از کارکرد آن ها را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

نکات مهم در رابطه با لوازم یدکی خودرو

معمولا لوازم یدکی  توسط همان کارخانه سازنده خودرو یا کارخانه زیر مجموعه آن تولید و عرضه می شود. همیشه هنگام خرید قطعات برای خودرو به یاد داشته باشید که قطعات یدکی باید مخصوص با نوع و مدل ماشین شما باشد. باید دقت کنید که لوازم جعلی و تقلبی را به جای اصل نخرید زیرا با اینکه تهیه قطعات تقلبی راحت تر و ارزان تر هستند اما تاثیر منفی در عملکرد خودرو و دیگر قطعات به جای خواهند گذاشت.

نکته مهم دیگر این است که تعویض یا تعمیر قطعات خودرو باید توسط تعمیرکاری ماهر و با تجربه انجام شود زیرا حتی اگر قطعه ای اصل باشد اما به درستی نصب یا جای گذاری نشود، خسارت و مشکلات زیادی برای خودرو شما به بار خواهد آورد.

سعی کنید همواره از نمایندگی های مجاز لوازم یدکی خودرو، قطعه خودرو خود را خریداری نمایید.

هنگام خرید قطعه به کیفیت بسته بندی و رنگ آن توجه کنید. زیرا قطعه یدکی دارای بسته بندی با کیفیت و و مرغوب تری بوده اما قطعه تقلبی  این گونه نبوده و کمرنگ تر یا پررنگ تر از قطعه اصلی است.

اگر قطعه  مورد نظر بسیار ارزان است احتمال بدهید که تقلبی باشد. بهتر است از یک مکانیک یا تعمیرکار کمک گرفته تا او شما را در تشخیص قطعه اصل از تقلبی راهنمایی نماید

تعدادی از قطعات مهم خودرو که اختیاج به یدکی دارند:

  1. یونیت کنترل سیستم ABS

یکی از مهم ترین و حساس ترین لوازم یدکی خودرو یونیت کنترل سیستم ABS می باشد.  این قطعه گران قیمت بوده و تعویض آن هزینه زیادی را می طلبد. این سیستم مانع قفل شدن چرخ ها و از کنترل خارج شدن خودرو هنگام ترمز گرفتن خواهد شد. این یونیت با دانستن فشار مقدار فشار ترمز و سرعت چرخ ها تصمیم می گیرد چه زمانی عمل کند. لازم به ذکر است به ندرت پیش می آید که این قطعه دچار خرابی و آسیب شود.

  1. فنرها

از جمله لوازم یدکی ماشین ها فنر ها هستند که با خاصیت انعطاف پذیری که دارند  وظایفی از جمله نگه داشتن خودرو در ارتفاع استاندارد و مشخص، تحمل وزن خودرو، خنثی کردن و دفع کردن ضربات وارد شده از دست اندازها و جاده و دفع نیروهای وارد شده از جاده به اتاقک را به عهده دارند. به عبارت دیگر فنرها نیروهای وارد شده بر خودرو را تا حد امکان خنثی کرده و کاهش می دهند. انواع مختلفی از فنر ها تولید می شوند مانند فنرهای صفحه ای، لول، مارپیچی و…

  1. واشرها

واشرها را می توان  از پر مصرف ترین و پرکاربرد ترین  لوازم یدکی خودرو نام برد. واشرها  با قطعات دیگری مانند پیچ و مهره،  باعث درزبندی و جلوگیری ازترشح و و نشت  بنزین، روغن ها و دیگر مایعات  از اجزای دیگر خودرو مانند سیلندر و باک و… می گردند.

هم چنین این ابزار از باز شدن مهره ای که دچارآسیب و خوردگی شده جلوگیری می کند. واشر ها  از جنس های گوناگونی مانند فولاد، پلاستیک، فایبرگلاس و ترکیبی آلیاژی از مواد دیگر ساخته می شوند.

  1. دیسک ترمز

دیسک ترمز با توجه به کارایی آن به دو گروه تقسیم می شود: دیسک ترمز معمولی و دیسک ترمز خنک شونده . دیسک های خنک شونده اشکال گونگونی دارند اما در دیسک های معمولی قسمت بیرونی  صاف و ساده طراحی شده است.

این دیسک ها نقش مهمی در امنیت خودرو هنگام گرفتن ترمز ایفا می کنند. دیسک ترمز با چرخ های خودرو در حال چرخیدن بوده و اگر بر اثرگرفتن ترمز  یا هر علت دیگری متوقف شده از چرخش باز ایستند، اصطکاک لنت ترمز و دیسک، موجب  متوقف شدن چرخ ها و در نتیجه توقف خودرو می گردند.

اگر لنت ترمز کیفیت لازم را نداشته و فرسوده شده باشد، روی دیسک خط انداخته و فرایند ترمز گیری را با مشکل روبه رو خواهد کرد. سعی کنید همیشه دیسک های دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو را با هم تعویض کنید.

  1. میل لنگ

میل لنگ ها موجب تبدیل حرکت خطی پیستون ها به حرکت چرخشی و دورانی می شود. معمولا این قطعه به ندرت دچار صدمه و خرابی شده و طول عمر بالایی دارد. با این حال یکی از موارد آسب دیدگی میل لنگ، نرسیدن روغن کافی به بلبرینگ های درون آن است.

  1. پلوس و گردگیر پلوس

این قطعه  موجود در جلوبندی، نیرو را ازدیفرانسیل به چرخ های خودرو منتقل می کند. در انتهای پلوس گردگیر آن جای گذاری شده که مانع از ورود گرد و خاک و آلاینده ها به پلوس می شود. بهتر است بدانید پلوس به دلیل پارگی بادگیرهای آن بسیار دچار خرابی شده بنابراین لازم است به طور مکرر بررسی و سرویس شود. خودرو هایی که جعبه دنده آن ها در عقب یا جلو قرار گرفته باشد، از پلوس های متفاوتی در آن ها استفاده خواهد شد.

  1. بلبرینگ Ball bearing

بلبرینگ ها از ساییده شدن  و اصطکاک قطعات به روی یکدیگر جلوگیری می کنند.

انواع گونگونی از بلبرینگ ها وجود دارد: 1.بلبرینگ های شیار عمیق (Deep groove ball bearing)

2.بلبرینگ های خود تنظیم (Sel_Aligning ball bearing)

3. بلبرینگ های کف  گرد (Thrust ball bearing)

4. بلبرینگ های ایگرگ (y bearing)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *